Free Live 11.1 update: Apple Silicon Support – Nu uitHoe verbeter je de Akoestiek van je studio
De akoestiek van een kale ruimte of home studio is meestal niet al te best. Er kan bijvoorbeeld ongewenste galm in je microfoon opnames zitten of te weinig leven, en het lukt je maar niet om een neutraal eerlijk geluid uit de studiomonitoren te krijgen. Je komt tot de conclusie dat je de studio akoestisch moet behandelen, maar hoe?
Welke akoestische panelen, schuim en andere middelen zijn er beschikbaar om tot een beter geluid tekomen? In deze blog proberen we je goed op weg te helpen!
Kom je er niet uit of wil je even je ideeën voorleggen Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag om het geluid van je studio te optimaliseren
Wat bedoelen we met akoestiek?
Of je nu zang opnames maakt of je opnames wil afmixen over je studio monitoren, de ruimte waarin je dit doet zal het geluid kleuren. Het geluid dat je oren of de microfoon bereikt, is namelijk altijd een combinatie van het directe geluid (bijvoorbeeld van de zanger of van je studio speakers) en de reflecties die terugkomen vanaf muren, plafond, vloer en andere (harde)objecten. Het extra klankkarakter dat deze reflecties meegeven aan een geluidsbron noemen we de akoestiek.
Wanneer is het nodig om de akoestiek van mijn studio te verbeteren?
Kamers in huis zijn meestal niet ontworpen voor optimaal geluid en zijn akoestisch verre van optimaal voor het opnemen en/of mixen van geluid. Gelukkig zijn er verschillende soorten akoestische panelen verkrijgbaar die de akoestiek van je ruimte aanzienlijk kunnen verbeteren. Deze panelen kunnen voor twee toepassingen worden gebruikt:
- Betere opnames. Microfoons pikken ook reflecties op uit de opnameruimte. Dit komt de kwaliteit van de opnames meestal niet ten goede.
- Neutraler en eerlijker geluid uit je studio monitoren. Bij het (af)mixen en bewerken van opnames zal je bijvoorbeeld goed moeten kunnen beoordelen of de lage tonen te sterk of te zwak zijn. Maar als de studioruimte deze lage frequenties sterk reflecteert, zou het kunnen zijn dat deze lage tonen veel luider klinken dan ze in werkelijkheid zijn. Met andere woorden, men krijgt geen accurate weergave van de opnames, en dan word het lastig oordelen hoe het echt klinkt
Wat doet absorber?
Absorbers zijn bedoeld om de nagalmtijd te verkorten en de reflecties in een ruimte te verminderen. Ze worden gemaakt van poreuze materialen zoals schuimrubber, steenwol of glaswol maar steeds vaker van recycled plastic.
Wanneer geluidsgolven een absorberend paneel bereiken, worden de golven niet weerkaatst maar wordt hun energie omgezet en “blijft deze in de absorber”.
Hoge frequenties worden gemakkelijk geabsorbeerd. Voor lage tonen geldt: hoe dikker de absorber, hoe beter hij ook werkt in de lage frequenties.
Let op: te veel absorptie zorgt voor een onwerkelijk en dood geluid. Bedek niet je hele ruimte met absorbers. Door absorbers af te wisselen met diffusers houd je leven in de sound

Wat doet een Bass Trapp
Een bass trap is in wezen een type absorber dat is ontworpen om in een hoek te worden geplaatst. In hoeken kunnen we dikke absorbers gemakkelijk worden geplaats en zonder dat ze te veel ruimte innemen. Lage tonen lijken zich ook vaak op te hopen in de hoeken. Door hun dikte absorberen bass traps lagere frequenties meer dan gewone absorbers. Lage frequenties zijn altijd problematisch in kleine ruimtes, waardoor bass traps een waardevolle investering zijn voor een beter akoestiek. Er bestaat niet zoiets als te veel bass traps.

Wat doet een diffuser?
Diffusors verspreiden geluidsreflecties in een ruimte. Door deze actie lijkt een ruimte groter en levendiger dan de werkelijke fysieke afmetingen, lees een betere akoestiek Het “gedempte” geluid dat vaak in kleine ruimtes te horen is, wordt veroorzaakt doordat het directe geluid van een luidspreker of instrument vermengd wordt met een bijna identieke weerkaatsing die van een wandoppervlak weerkaatst. De weerkaatsing komt echter slechts een fractie van een seconde later. Dit resulteert in een geluid dat sterk gekleurd is. Door reflecties te breken en om te leiden met behulp van een diffuser, verstoren ze niet langer het directe geluid. Terwijl absorbers een ruimte snel onnatuurlijk en “doods” kunnen doen lijken, helpt de combinatie met diffusers om een deel van de akoestische energie van de ruimte te behouden.
